יום שבת, 6 בינואר 2018

מכוניות מאלף ועד תו.


מכוניות מאלף עד תו - פרוייקט מיוחד



אבי היה נוהג לפנק את הבן הבכור שלי שהיה הנכד הראשון במשפחה.
כסבא גאה, הוא לקח אותו לכל מקום וקנה לו את הדברים הכי הכי שילד היה יכול לקבל.
אבי היה לוקח אותו לשוק, מראה לו בריכות של דגי קרפיון, לולי עופות, היה נוסע איתו לכל מיני מקומות
בסביבה הקרובה ומקנה לו "חוכמת רחוב".
בין שאר הדברים שהילד למד היה לזהות מכוניות.
הפוסט מוקדש לכל אוהבי המכוניות וגם לאלו התוהים מה מקור השם של המכונית שהם נוהגים בה.


אבי היה רץ אחרי ה"בימבה" של הילד ועוצר אותו ליד מכונית בחניה, מראה לו את הסמל ומשנן
איתו את השם. הילד היה רק בן 3-4 וידע את שמות כל המכוניות שמסתובבות על הכבישים...
פעם אחת בחנתי אותו כדי לראות אם הוא זוכר, ככה כקוריוז.
הילד הגיע ולאוטו לא היו סמלים, מכה שגונבים אותם מעל המכוניות, הילד הסתובב על הבימבה
ולא מצא את הסמל.
הוא עצר ליד אחד הגלגלים ואמר לי בחיוך גדול את שם הרכב.
מתברר שעל גבי ה"טסה" של הגלגל היה מוטבע אותו סמל יחודי למכונית וכך הוא זיהה אותה...

לכל אלו מאיתנו שנוהגים על מכוניות ולא יודעים מה מקור השמות שלהן, הדגמים וההיסטוריה,
ולכל אלו מביננו שלומדים נהיגה ועתידים לנהוג (בזהירות כמובן), הנה מקבץ שמות
של יצרני המכוניות המפורסמות בעולם ומה המשמעות של השמות והדגמים שהרבה מאיתנו נוסעים בהם יום-יום.
כל אחד יכול למצוא את המכונית שלו או את זו שהוא רוצה לעתיד, המבחר באמת עצום.

אופל
אדם אופל, יצרן גרמני של אופניים ומכונות תפירה, לא האמין בחזון המכונית ואף קרא לה "מרכבה מסריחה של עשירים". 
עם השנים החברה שלו שנקנתה ע"י GM קראה לחברה על שמו, אופל.
רוב השמות מתחילים באות C (שאבט, קאוולייר, קארלטון, קליברה וקורסה) ושמות שמתחילים באות V (ויקטור, ונטורה, ויווה, וולוקס, וקטרה).
אסטרה שייכת לדור השמות החדש, ואילו אומגה לקוחה מן האלפבית הלטיני.

איסוזו
משמעות השם היא "מקדש 50 הפעמונים", והוא ניתן לחברה ב­-1949.
שורשיה של איסוזו נטועים בחברה בשם "אישיקאוואג'ימה אוטומוביל", שנוצרה מתוך מספנה והחלה לייצר מכוניות ב­1916. היא התמזגה עם חברת דאט אוטומוביל, שהתפצלה מחברה אחרת שהפכה להיות ניסאן.
מכונית ראשונה יוצרה על ידי איסוזו ב­-1953. איסוזו השתמשה בשמות דגמים הלקוחים מן המערב הפרוע,
כגון "רודאו" (תחרות אילוף/ הכנעת סוסים ובקר) ו"טרופר" (פרש, חייל). ויש גם "אמיגו" ("חבר" בספרדית)
וגם את הביג הורן (ביפן), עוד שני שמות מהמערב הפרוע. "איפון", כך מכונה הטנדר שלהם בישראל, הוא כבר המצאה מקומית. כאשר הוחדר איסוזו לישראל, בחרו היבואנים בשם שלקוח מעולם הג'ודו כדי להמחיש את מוצאו היפני.


אלפא רומיאו
בשנת 1900 הוקמה במילאנו חברת דאראק איטליה בע"מ( DARRACK) שייצרה באיטליה מכונית צרפתית.
שש שנים מאוחר יותר שינתה החברה את שמה ל"אנונימה לומבארדה פאבריקה אוטומובילי", או א.ל.פ.א.
כעבור חמש שנים רכש ניקולה רומיאו, איש עסקים יליד נאפולי שעבד במילאנו, את החברה,
הוסיף לה את שם משפחתו והפך אותה ל"אלפא רומיאו".
משנות החמישים וצפונה הצטרפו השמות המקסימים "ג'ולייטה" ו"ג'וליה", אבל במקביל להידרדרות במצבה
נולדו אלפאסוד ("אלפא דרום", מכונית שנבנתה בדרום איטליה), ולאחריה "אלפטה" ו"ספרינט".
כיום, אחרי שנקנתה ע"י פיאט, נקרא הדור החדש של מכוניות אלפא בשמות מספר: 156 ,147 ו­166,
ואילו מכונית הקופה הספורטיבית שימרה את האותיות GTV, ששימשו בעבר תת דגמים ספורטיביים.

ביואיק
דיוויד ביואיק החל את הקריירה שלו כאינסטלטור, וזכה בהון רב כאשר המציא את האמבטיה מצופת האמאייל.
כבעל הון הוא רצה לבנות מכוניות יוקרתיות במחיר סביר. ביואיק הקים ב­1903 מפעל שנשא את שמו, וחמש שנים מאוחר יותר, כשהכסף נגמר, נרכש העסק על ידי וויליאם דורנט, מייסד ג'נרל מוטורס, והפך לאבן הפינה של GM.
בארה"ב ממוצב ביואיק כמותג יקר אך לא יוקרתי, דרגה אחת מתחת לקדילאק,
עם שמות בניחוח הולם כגון "סנצ'ורי" Century(, מאה שנים), "ריגאל" regal(, מלכותי),
"לה סייבר" Le Sabre(, החרב, או הסיף) ו"פארק אווניו", כשם הרחובות שמאוד כדאי להיות בעלי נדל"ן בהם.

ב.מ.וו

בשנת 1916 הוקמה חברת באיירישה מוטורן וורקה Bayerische Motoren Werke, מפעל המנועים של בוואריה (חבל בגרמניה) שייצרה מנועי מטוסים. במקור, גם ב.מ.וו ייצרה מנועי מטוסים, והסמל שלה, עד היום, הוא פרופלור על רקע הכחול­/לבן של השמים. בשנת 1922 רכשה החברה יצרן אופנועים כושל והחלה לייצר גם אופנועים.
ב.מ.וו השתמשה בספרות כשמות הדגם שלה במשך עשרות שנים, אבל מאז 1972 החלה להתגבש שם שיטת הסדרות הנוכחית. זו מתבטאת בספרת המאות (3, 5, 6, 7), ונפח המנוע מאופיין על ידי העשרות והיחידות
(כלומר, 745 היא מכונית מסדרה 7 עם מנוע בנפח 4.5 ליטרים).

בנץ (מרצדס)
בינואר 1886 רשם קארל בנץ פטנט על המצאת אופניים בעלי שלושה גלגלים שהונעו בעזרת גז,
מה שהפך אותו אוטומטית לאחד מאבותיה של המכונית המודרנית.
לא הרבה לפני כן המציא גוטליב דיימלר אופנוע עם מנוע ארבע פעימתי.
דיימלר אף הגדיל לעשות ומכר את תכנוניו ושמו ליזמים שהקימו חברות בנות בבריטניה, באמריקה ובאוסטריה.
איש הקשר האוסטרי של דיימלר היה סוחר יהודי עשיר בשם אמיל ילינק, שדחף את דיימלר להיכנס למרוצי מכוניות,
ואף התחייב לרכוש ממנו כאלה אם יסכים להסב את שמן ל"מרצדס", כשמה של בתו. כך נולדה המרצדס הראשונה, והשאר היסטוריה. חטיבת המכוניות של דיימלר­בנץ שמרה על השם "מרצדס" (או "מרצדס­בנץ").

ג'יפ
המותג "ג'יפ" שייך כיום לדיימלר­קרייזלר ומהווה חטיבה נפרדת של כלי רכב כפולי הנעה.
"ג'יפ" הוא כינוי שדבק בג'יפים הראשונים בתקופת מלחמת העולם השנייה ולא עזב אותם מאז.
לגבי מקורותיו יש כמה גרסאות: יש הסבורים שראשי התיבות הצבאיים של הכלי, General Purpose) G.P),
הפכו בלשון המדוברת ל"ג'י.פי" ול"ג'יפ". אחרים מזהים בשם דווקא את הכלבלב של פופאי המלח המצויר,
שהיה מטפס ומגיע לכל מקום, כינוי שהדביקו לו חיילי בנות הברית בזמן המלחמה.
כאשר התגלגלו זכויות הייצור של הג'יפ לידי וויליס, רשמה החברה את הכינוי "ג'יפ" כסימן מסחרי.
הדגמים שג'יפ עושה שימוש בהם הם שמות הקשורים להיסטוריה החלוצית של המערב הפרוע כמו גם למסעות וגילויים:
"וואגוניר" (על שם עגלות החלוצים), "רנגלר" (בוקר), "צ'רוקי" (שבט אינדיאני), "ליברטי" (חירות) ודגם תצוגה בשם "קומפאס" (מצפן).

ג'נרל מוטורס
כבר מיומה הראשון היתה החברה מעין ארגון גג ליצרני מכוניות שאותם רכשה.
ג'נרל מוטורס הוקמה ביוזמת וויליאם דורנט, מגדולי היזמים בתולדות תעשיית הרכב האמריקאית.
דורנט הודח מן החברה ולאחר מכן השתלט עליה שוב בעזרת שליטתו בשברולט.

דודג'
האחים ג'ון והוראס דודג' התפרסמו בתחילת המאה כיצרני מנועים, בעיקר בשביל פורד.
ב­1914 תחת סמל שכלל מגן דוד ואת מפת העולם, החלו לייצר מכוניות שכונו "המכוניות האמינות של דודג'".
בשנת 1920 היה דודג' היצרן השני בגודלו באמריקה, אבל דווקא באותה שנה נפטרו שני האחים מדלקת ריאות.
אלמנותיהם החזיקו בחברה, אולם מהר מאוד היא פשטה רגל ונרכשה על ידי קרייזלר.
בעידן המודרני בחרה דודג' להשתמש בשמות אוניברסליים כמו "נאון" ו"סטראטוס" (שכבת עננים)
וגם בשמות מאצ'ואיסטיים כמו "אינטרפיד" (אמיץ) או "וייפר" (נחש צפע).
המיני ואנים והטנדרים זכו לכינויים מהמערב הפרוע כמו "קרוואן" (שיירת מסע) או ב"דוראנגו", שפשוט מצלצל טוב.

דייהו
קונצרן דייהו (שפירושו "עולם ענק") נוסד על ידי קים וו. צ'ונג, שבמשך שנים נחשב לילד הפלא של התעשייה הקוריאנית
וכיום מוגדר כנוכל נמלט, לאחר שסיבך את הקונצרן במעילות ענק.
דייהו מוטור, יצרן המכוניות, נוסד לאחר שבסוף שנות השבעים השתלט וו. צ'ונג על חברה בשם שינג'ין מוטור.
שינג'ין ייצרה במשך שנים מכוניות של טויוטה, ולאחר שטויוטה פרשה מקוריאה, היא כרתה הסכם ידע עם ג'נרל מוטורס.
המכוניות שווקו בקוריאה ויוצאו לארה"ב עם שמות מעולם המושגים של ג'נרל מוטורס.
אחרי שדייהו זנחה את ג'נרל מוטורס והחלה לפתח דגמים באופן עצמאי, נזנחו שמות מעולם המרוצים ("רייסר", "לה מאן")
לטובת שמות בעלי אופי ספרדי: "סיילו" ("שמים"), "אספרו" ("תקווה"), "מאטיס" ("מקסים" או "תחושה יפה").

דייהטסו
ככל הידוע, דייהטסו הוא יצרן המכוניות היחיד בעולם שהוקם על ידי צמד פרופסורים.
בשנת 1907 החליטו פרופ' יושינקי ופרופ' טורומי מאוניברסיטת אוסאקה לתכנן ולבנות מנוע בערה פנימית שמונע בגז טבעי. ולצורך כך הקימו את חברת האצודוקי. לאחר שהמנוע שימש למתקנים תעשייתיים ולספינות, החליטו לבנות גם כלי רכב. ב­1919 נבנו שתי המשאיות הראשונות של האצודוקי ומכונית ראשונה נבנתה ב­30'.
השם "דייהטסו" ניתן לחברה רק ב­-1951 על שם העיר אוסאקה (משמעות שמה המלא של החברה הוא "חברת הגנרטורים של אוסאקה"). כיום נשלטת דייהטסו על ידי טויוטה ומהווה את חטיבת המכוניות הקטנות שלה.
לטובת הייצוא בראה דייהטסו שמות דגמים בעלי משמעות כגון "שארייד" ("חידון תנועות") או "אפלאוז" (תרועות, מחיאות כפיים), והג'יפון שלה זכה לשם כוחני ­ "רוקי".
בהמשך פנתה דייהטסו אל הבנאלי (מירה, מוב) וחסר המשמעות (טריוס). סיריון, עוד שם חסר משמעות.

הונדה
סויצ'ירו הונדה הקים את החברה שנושאת את שמו בשנת 1948 לצורך ייצור אופנועים.
רק בשנת 1964 החלה הונדה לייצר מכוניות, וקבעה את אחד התקדימים החשובים בנוגע לייצור מכוניות יפניות מחוץ ליפן.
בנשמתו, הונדה היה איש מרוצים ומהנדס, והחברה אכן המציאה מחדש את הקשר בין יצרן מכוניות ואופנועים לעולם המרוצים. הדגמיםהונדה נטלה לא מעט שמות מעולם המוזיקה, אקורד, פרלוד, קונצ'רטו, באלאד, ג'ז ואפילו קווינטט.
הייצוא לארצות הברית שינה כנראה את התפישה ואז הופיעו ה"סיביק" ("אזרחי"), "אקורד" ("הסכם") ו"לג'נד" ("אגדה").
למרבה המבוכה, להונדה יש גם כמה מן השמות הבנאליים ביותר בתעשייה, כמו "לייף" ("חיים"), "לוגו", "סיטי ("עיר") ו"סטרים" ("זרם").

וולבו
משמעות השם וולבו בלטינית היא "אני נוסע" או "אני מתגלגל", וזהו אחד משמות המותג הבודדים שאינו קשור ישירות למייסדים שלו. הרעיון לייצר "מכונית שוודית" התגבש אצל אסאר גאבריאלסון וגוסטאב לארסון. הראשון היה איש הקשרים והממון, אולם יחסיו עם ברית המועצות גרמו לסילוקו מתפקיד בכיר בחברת SKF. לארסון, לעומתו, זכור כאיש לא קל אך גאון הנדסי, והכוח המניע מאחורי חזון המכונית השוודית.
ב-1926 רכש גאבריאלסון ממעסיקיו לשעבר SKF­ב חברה רדומה בשם AB Volvo, שבבעלותה היה מפעל נטוש על אי סמוך לעיר גוטנבורג. החברה, שנוסדה ב­1915, ייצרה במקור מיסבים (ומכאן שמה המתגלגל).
המכונית הראשונה של וולבו התגלגלה מפס הייצור בשנת 1927, אם כי באופן מפתיע: כאשר הניעו אותה היא דווקא נסעה לאחור, פשוט מפני שתיבת ההילוכים חוברה הפוך.

טויוטה
סאקיצ'י טויודה הקים בשנת 1925 מפעל לייצור נולים מכניים לטוויית חוטים.
בשנת 1935 הציגה החברה, בהשראת בנו של טויודה, אב טיפוס למכונית. שנה לאחר מכן יוצרה המכונית הסדרתית הראשונה שלהם. שנתיים אחר כך שונה שמה של החברה ל"טויוטה".כיום טויוטה היא יצרנית הרכב הגדולה ביותר ביפן והשלישית בגודלה בעולם. לעתים די תכופות פונים היפנים אל אוצרות תרבות המערב, אבל לא תמיד הם קוראים את האותיות הקטנות. בטויוטה בחרו, למשל, לכנות מכונית בשם "קרסידה" Cressida. אלא שקרסידה, לפחות זו מן ה"איליאדה" וה"אודיסאה" של הומרוס, היתה דווקא מישהי שבגדה בבעלה.
טויוטה אימצה במשך שנים את האות C לטובת שמות חסרי משמעות רלוונטית כמו קורולה, קארינה, סליקה וקאמרי,
וגם כאלה בעלי משמעות כמו "קורונה" ו"קראון" (מילים נרדפות ל"כתר"). נבחר.

יונדאי
יונדאי הוא אחד הצ'ייבולים (קונגלומרטים) הקוריאניים הגדולים ביותר, ועד המשבר הכלכלי בקוריאה
עסק כמעט בכל תחומי התעשייה והמסחר האפשריים.
יונדאי מוטור, חטיבת הרכב של החברה, הוקמה ב-1967 ורכשה זכויות וידע מחברת פורד.
בין המכוניות הראשונות היתה הקורטינה, אולם במהרה רכשה יונדאי זכויות והסכמי ידע דווקא ממיצובישי היפנית.
בתחילת הדרך בחרה יונדאי בעולם החי וייצרה את "פוני". מאוחר יותר הפכה פוני ל"אקסל" (להצטיין) וגם, בשווקים אחרים, ל"אקסנט" (להבליט, להדגיש). כיום חלק משמות הדגם של יונדאי שייכים למשפחת ה"נשמעים כמעט כמו",
ובכלל זה לאנטרה/ אלנטרה, אטוס, טיברון, טראג'ט וסאנטאמו.

לאנצ'יה
מהרגע שבו יוצרו מכוניות הן שימשו גם לתחרויות, וגם לפיאט היתה קבוצת מרוצים. אחד מנהגיה היה בחור צעיר בשם וינצ'נצו לאנצ'יה. ב­1906 פרש לאנצ'יה מפיאט והחל לייצר מכונית משלו.לנצ'יה שגשגה כיצרנית מכוניות פאר עד מלחמת העולם השנייה, ובשנות השישים המאוחרות הגיעה לסף פשיטת רגל.
ב-1969 נרכשה לאנצ'יה על ידי פיאט, שלה היא שייכת עד היום.
לאורך השנים הניבה לאנצ'יה כמה מן השמות המופלאים ביותר בעולם הרכב, כמו אפריליה, אפיה, אאורליה,
אוגוסטה, פולביה, פלאביה ופלאמיניה. בתחילת דרכו השתמש לאנצ'יה באותיות האלפבית היווני, כששם הדגם המפורסם ביותר שלו היה הלמדה. בבעלות פיאט חזרה לאנצ'יה ליוון, עם בטא, גאמא, דלתא, אפסילון ותמא זטא וקאפא האותיות, וגם המילים דדרה וליברה.

מאזדה
שם משפחתו של מייסד מאזדה היה דווקא מאצודה, והחברה עצמה נקראה עד 1963 טויו קוגיו.
משנת 1960 כונו המכוניות עצמן מאזדה, מה שהוביל לשינוי שם החברה למאזדה ב-1984.
בתחילת דרכה היא ייצרה כלים מכניים, אופנועים ותלת אופנועים עד אמצע שנות השלושים,
אז רכשה את הזכויות למנוע הוואנקל הייחודי, והיתה ליצרן המכוניות היחיד שעושה בו שימוש עד היום.
השם "מאזדה" מבוסס על שמו של המייסד, עם ניחוח מערבי משהו.
מאזדה השתמשה שנים בשני מאפיינים לשמות הדגמים. מחד, דגמים רבים היו מאסכולת ה"כמעט כאילו" בעיוותים של שמות לטיניים מקובלים (או סתם שמות אנושיים), ומאידך נעשה שימוש בסדרת מספרים בת שלוש ספרות ש­2 במרכזן.
כך נוצרו קרול, מילניה, פאמיליה ופרמאסי, אך גם סאוואנה, קאפלה טריביוט או MPV (ראשי תיבות של "רכב רב תכליתי"). בישראל החליט היבואן המקומי שהוא מעדיף דווקא שם על פני מספר, וכך הפכה ה­323 ל"לאנטיס", כמו שמה של אחת הגרסאות ביפן. לאחרונה, כאשר החליטו במאזדה להתחרות בב.מ.וו, בוטלה שיטת שלוש הספרות לטובת ספרה בודדת. כך מחליפה ה"6" את ה­626 וה­3 תחליף את ה­323 (לאנטיס).

מיצובישי
פירוש השם "מיצובישי", אחד השמות שזכו להכי הרבה שיבושים בעברית, הוא "שלושה יהלומים" (מיצו ­ שלושה, בישי ­ יהלום). לטענתם, דווקא מיצובישי, ולא טויוטה או ניסאן, ייצרה את "המכונית הסדרתית" הראשונה ביפן בשנת 1917,
שהיה העתק של פיאט מודל A שיוצר ברישיון. מיצובישי נטלה במשך שנים את השראתה מעולם האבירים וממלחמות ימי הביניים, עם שמות כמו "לאנסר" ("פרש נושא רומח"), "גלאנט" ("אמיץ", אם כי מיצובישי איבדה L אחת בשם הדגם), ו"צ'ריוט" ("רכב ברזל"). במקביל אהבו במיצובישי סוסים ובחרו ב"סטאריון" Starion (האגדה מספרת שהיפנים רצו לומר סטאליון, כלומר סייח, אבל משהו השתבש בדרך), ו"קולט" ("סייח").
גם מקומה של האמירה הקוסמית לא נפקד, עם מיראז' ("מקסם שווא") ואקליפס ("ליקוי מאורות").

ניסאן
ב­1911 החליט ממציא צעיר בשם מאסוג'ירו האשימוטו לתכנן ולייצר לו מכונית קטנה.
כאות הוקרה ליזמים שתמכו בו, קנג'ירו דן, רוקורו אאויאמה ומייטארו טאקאוצ'י, הוא אסף את האותיות הראשונות של שמות משפחתם, DAT, והמכונית נקראה "דאט קאר".
ב-­1919 נוסדה באוסקה חברה שעסקה בייצור נולים ומכונות תעשייתיות ופנתה גם לייצור תלת אופנועים.
שתי החברות אוחדו ב-1931 לחברה שנקראה דאט ג'ידושה­קאבושיקי, שמשמעותה ביפנית "ייצור מכוניות בע"מ".
שם זה שונה לדאט סון, בנו של דאט, אבל מכיוון ש-SON ביפנית משמעו "הפסד" או "מפולת", שונה השם ל"דאט סאן".
בשנת 1983' הומר השם ל"ניסאן", שמשמעותו, בשינוי קל, "מיוצר ביפן" .
לפחות בשווקי הייצוא, בחרו בניסאן שמות בנאליים ככל האפשר, החל מסאני ("מואר", "שמשי"), דרך צ'רי ("דובדבן")
מארץ' (חודש מארס) ופריירי ("ערבה").
במקביל פנתה ניסאן אל עולם החי (גאזל, בלובירד, לאופרד).
כיום ניסאן הולכת על שמות לטיניים, החל מאלמירה, פרימירה ואלטימה ועד שמות "אישיים" כמו סילביה וגלוריה.

סובארו
שמה של סובארו נלקח ממערכת הכוכבים שמסמלת עבור האסטרולוגים את מזל שור, ובסמלה מופיעים שבעה כוכבים.
החברה נוסדה ב­1917 לייצור מטוסים, ואחרי מלחמת העולם השנייה אורגנה מחדש, וייצרה קטנועים, אופנועים ורכבות.
בשנת 1950 פוצלה החברה ואורגנה שוב תחת השם פוג'י האבי אינדסטריז, שבו היא נקראת עד היום.
השם סובארו עלה לראשונה ב-1958, כשהושקה המכונית הראשונה של החברה: סובארו 360.
כיום, 20 אחוזים מהבעלות על סובארו שייכים לג'נרל מוטורס.
סובארו האמינה עד שנות התשעים במלכים, לכן קראה לקטנטונת שלה רקס ("מלך" בלטינית) ולקומפקטית ליאונה, שנגזר מליאון ("אריה"). מעטים זוכרים את השם ליאונה, למרות שמדובר באחת האגדות המוטוריות של השוק הישראלי.
בשעתו, הליאונה היתה פשוט הסובארו שכולנו הכרנו, שפשוט קראו לה DL, שזו בעצם רמת האבזור של המכונית.
באחרית ימיה של אגדת סובארו, כאשר מיצובישי איימה להדיחה מהפסגה, החליף דגם חדש את הליאונה.
היפנים קראו לו אימפרזה ­ אחד משמות שנשמע מרשים איטלקית.
היבואן הישראלי, שלא התלהב, בחר לכנותה בישראל "גרנד ליאונה", למרות שאיש, כאמור, לא זכר מה זה ליאונה.
במקביל שווקה כאן גם הג'אסטי (משהו כמו "צודקת" או "מוצדקת") ומאוחר יותר גם הלגאסי ("מורשת").
רק כאשר גילתה סובארו את הייעוד האמיתי שלה בחיים, בניית מכוניות אופנתיות, נולדו לג'יפון שלה ולמכוניות הסטיישן הקרביות שמות כמו פורסטר ("יערן") ואאוט­בק (אזור ספר לא מיושב).

סוזוקי
סוזוקי נוסדה על ידי מישיו סוזוקי ב­1909 כחברה לייצור נולים לטוויית חוטים.
היא בנתה אמנם מכונית ב-1936, אולם הסתפקה באופניים ובאופנועים.
המכונית המסחרית הראשונה שלה נבנתה ב­-1955 ונקראה סוזולייט 360.
כיום מייצרים בסוזוקי מכוניות ואופנועים, ו­20 אחוזים ממנה שייכים לג'נרל מוטורס.
גם אנשי סוזוקי הלכו על צליל איטלקי בתחילת הדרך, עם שמות כמו אלטו ("גבוה") וקולטוס.
מאוחר יותר הגיע הסוויפט, שהיא גם "ציפור" (סיס) וגם ביטוי למהירות, אך אחריה הסתיימה ההשראה
ובאו הבאלנו (עוד מחווה איטלקית חסרת משמעות) והליאנה, ראשי תיבות שמשמעותן: "החיים בעידן חדש".

סיאט
כמו פיאט, גם סיאט נגזר מראשי תיבות של "סוסיאדאד אספאניול דה אוטומוויל דה טוריסמו".
השם נוצר ב­1919 כשנוסדה בברצלונה חברה בת של פיאט. מאז שנות השלושים נודעה החברה כ"פיאט היספאניאס", עד 1949, כשהחברה הולאמה. הלוגו Seat הוטבע תחת הבעלות הממשלתית, ולמעט תקופה קצרה שבה ניסו הספרדים לתכנן מכוניות בעצמם, הם המשיכו לייצר מכוניות שהתבססו על תכנונים של פיאט.
בשנת 1982 חתמה החברה על הסכם ידע עם פולקסוואגן, ומאז החל תהליך של רכישה הדרגתית של סיאט בידי החברה הגרמנית. כיום סיאט בבעלות מלאה של פולקסוואגן.
כל שמות הדגמים של סיאט שאולים משמות ערים בספרד. אחרי מארבייה, איביזה, מלאגה ורונדה, נכנסה סיאט לעידן
המודרני עם קורדובה, טולדו, אלהאמברה וליאון.

סקודה
סקודה (שם שבנוי מראשי תיבות בצ'כית) נולדה מאחד הקונצרנים התעשייתיים הגדולים ביותר בקיסרות האוסטרו­-הונגרית
שעסק בייצור נשק, חלקי אוניות וציוד תעשייתי.
לאחר מלחמת העולם הראשונה עבר הקונצרן סקודה, לחבל ארץ בצ'כוסלובקיה.
כדי להיכנס לתעשיית הרכב רכשה החברה זכיונות מיצרנית המכוניות היספאנו­סוויזה.
אחרי מלחמת העולם השנייה הפכה סקודה ליצרן המתוחכם ביותר טכנולוגית במזרח אירופה, ולאחר נפילת מסך הברזל
נרכשה על ידי פולקסוואגן.
דגמי האוקטביה והפאביה של סקודה, שנמכרים אצלנו, מחדשים שמות מן העבר.
הדגמים הראשונים של החברה, בשנות העשרים, נקראו דווקא במספרים (110, 120 ו­360),
אבל משנות השלושים נוספו שמות כמו רפיד ("מהיר"), פופולר ופליסיה, שמדברים בעד עצמם.

סאאב
חברת "סבנסקה אירופלאן אי.בי", הידועה כסאאב, הוקמה כדי לייצר מטוס צבאי.
רק בשנת 1949 החלה לייצר גם מכוניות, ועד לפני מספר שנים, כאשר נרכשה על ידי ג'נרל מוטורס,
היתה בבעלות משפחת התעשיינים השוודית ואלנברג.
במקור שמות הדגמים של סאאב היו בעלי שתי ספרות (99, 96, 93, 92).
בשנת 1978, בפרץ של יצירתיות, עברה סאאב לדגמים בעלי שלוש ואחר כך גם ארבע ספרות (900 ו­9000).
משנת 1997, כאשר ג'נרל מוטורס העמיקה את אחזקתה בחברה, שונו שמות הדגמים בחזרה לשתי ספרות ­
אבל הפעם מפריד ביניהן מקף (3­9, 5­9).

סיטרואן
אנדרה סיטרואן (יהודי ממוצא פולני, במקור פון אונזרה), נחשב לאחד מהגאונים ההנדסיים שקמו לתעשיית המכוניות.
את דרכו החל כיצרן תיבות הילוכים, ובין השאר בנה גם את זו של הטיטאניק.
במהלך מלחמת העולם הראשונה השתלט על יצרן רכב מקומי והחל לייצר מכוניות.
המכוניות שבנה, החל בשנות העשרים המוקדמות, השתתפו בהצלחה בהרפתקאות מסמרות שיער ברחבי העולם,
ורשמו כמה מן ההמצאות החשובות שמלוות אותנו עד היום.
סיטרואן נחשבת לחלוצת השימוש במרכב אחוד, בהנעה קדמית וכמובן גם במתלים הידרו­פניאומטיים.
בסיטרואן בחרו בהתחלה להשתמש בספרות ואותיות 7CV ,2CV, שמשמעותם שניים ושבעה כוחות סוס.
למרות שלמנועי המכוניות היה הספק גבוה יותר, ההגדרה נובעת משיטת דירוג צרפתית לצורכי מיסוי שמשמשת בצרפת עד היום. המכוניות התפרסמו דווקא בכינויים שלהן (טראקסיון אוואנט, דה­שבו). 
השמות העממיים נכנסו לתודעה מאוחר הרבה יותר. ב-1975 נרכשה סיטרואן על ידי פיז'ו, ובשנות ה­80 ו­90
נעשה שימוש באות X תחילה בצירופי אותיות ZX ,XM ,BX ,AX, ולאחר מכן כאות הראשונה בשם.
הם העריכו ששמות כמו סאקסו, קסארה, קסנטיה נשמעים עתידניים או טכנולוגיים.
לפני כמה שנים הוחלט לחזור לאותיות ולמספרים, כאשר C תסמל את סיטרואן ואילו הספרה את גודל המכונית.
ה-C5­ היא המכונית הבינונית­/גדולה, C3 היא קטנה ממנה ותושק כאן בקרוב, C2 C6­ יופיעו מאוחר יותר.

פולקסוואגן
הכינוי "פולקסוואגן", שמשמעותו "מכונית העם", נולד בתקופת המשטר הנאצי ב-1937,
כאשר פרדיננד פורשה תכנן את מה שנודע לימים כ"חיפושית" והנאצים הבטיחו "מכונית לכל פועל".
השם פולקסוואגן נזכר לראשונה במסמך רשמי ב-1934.
פורשה השתעשע בתכנון מכוניות קטנות בעלות מנוע אחורי ומימש את החזון במימון הרייך השלישי.
אגב, את 30 אבות הטיפוס הסדרתיים הראשונים של החיפושית בנתה דווקא דיימלר­בנץ.
פולקסוואגן כחברה קמה למעשה רק לאחר המלחמה, במסגרת התוכנית לשיקום גרמניה, ובתוך זמן קצר הפכה החיפושית
לסיפור הצלחה היסטרי, בזכותו יכלה פולקסוואגן לרכוש בשנות השישים את אאודי, וכן את סיאט וסקודה.
מאז שנות השבעים האמינו בפוולקסוואגן בשמות ספורטיביים (גולף, פולו, קאדי, דרבי), אבל קיבלו השראה גם מעולם הטבע והרוחות. מופיעים אצלם שמות של זרמי אוויר ומים מפורסמים כמו סנטנה, ג'טה, וונטו, בורה, פאסאט, שירוקו וקוראדו. לקראת ההשקה של מכונית הדגל שלהם, שתתחרה החל מסוף השנה במכוניות הדגל של מרצדס וב.מ.וו, הם בחרו בשם מיתולוגי. פאטון, שמה של המכונית העתידית, היה בנו של הליוס, אל השמש, ומי שנהג במרכבת השמש סביב כדור הארץ. פאטון מתאר גם תצורת מרכב היסטורית למרכבות פתוחות ומפוארות במיוחד שהתגלגלו למכוניות פתוחות על בסיס לימוזינה.

פורד
הנרי פורד נחשב, שלא בצדק, לממציא קו הייצור הסדרתי של המכוניות.
אבל גם בלי הקרדיט הזה, פורד היה אחד התעשיינים הגדולים בתקופתו והוא זה ש"שם את אמריקה על גלגלים".
פורד מוטור היא כיום החברה השנייה בגודלה בעולם לייצור מכוניות. היא הוקמה ב­1903 והיתה הניסיון השלישי של פורד להקים חברת מכוניות, לאחר שבניסיון השני שלו הוקמה חברת "הנרי פורד" שהפכה לימים ל"קדילאק"
כמו היפנים, גם בפורד ניסו את שיטת ה"כמעט כמו". אנשי החטיבה האירופאית בחרו במונדיאו, מילה חסרת משמעות שמצלצלת כמו מונדיאל במובן של "עולם". באופן דומה הופקה כנראה גם הפוקוס. הדגמים הראשונים של פורד הוכתרו באותיות, ומשנות החמישים החלו להירשם שמות מרשימים יותר ­ החל מהת'נדרבירד ועד המוסטאנג.
מכיוון שפורד ייצרה אלפי דגמים, תקצר היריעה מלתאר את כל מקורות ההשראה.
התחומים הבולטים היו עולם החי (ברונקו, פינטו, פאלקון, פומה, קוגאר, לינקס, מאבריק),
מקומות (קורטינה, סיירה, קאפרי), השמים וגלגל המזלות (זפיר, סקורפיו, אוריון, טאורוס, גאלאקסי, מטאור),
מסעות וגילויים (אקספלורר, אקספדישן, אסקייפ), והשפה הלטינית (טמפו, פיאסטה).

פיאט
בשנת 1899 ייסדה קבוצת אריסטוקרטים בעלי מודעות פוליטית­סוציאליסטית מפעל שמטרתו להביא תעסוקה לאזור טורינו.
שם המפעל היה "פאבריקה איטאליאנה אוטומובילי טורינו", או בראשי תיבות פ.י.א.ט.
אחד מראשי הקבוצה היה ג'ובאני אניילי, ולימים השתלטה משפחתו על החברה כולה.כיום
פיאט אוטו היא בעלת המניות הבודדת הגדולה ביותר בג'נרל מוטורס, אך מנגד, ג'נרל מוטורס מחזיקה ב­20 אחוז ממניות פיאט. פיאט אוטו, חברת האחזקות של הקבוצה, היא הבעלים של כמעט כל תעשיית הרכב האיטלקית,
ובכלל זה איווקו (משאיות), אלפא רומיאו, לנצ'יה, פרארי ומזראטי.
בפיאט התפזרו לכל הכיוונים. בתחילה היו שמות שנבעו מספרות (צ'ינקווצ'נטו, סאייצ'נטו),
ואחר כך ספרות (124, 127, 131, 132) שביטאו פחות או יותר את נפחי המנוע.
מ-1966 ואילך החלה פיאט לכנות את הדגמים בשמות הפיתוח שלהם.
בהמשך, הופיעו שמות שתיארו מקומות או תחושות (מיראפיורי, ריתמו), ולבסוף, ועד היום, שמות עם (או בלי)
משמעות לטינית אוניברסלית (טיפו, טמפרה, אונו, פונטו, בראבו, סטילו).
לפיאט יש גם את הדובלו, הפיורינו, הסקודו והדוקאטו, שמות הכלים המסחריים שגזורים משמות של מטבעות עתיקים.
ויש גם את מולטיפלה (שמשמעותה דומה ל"הרבה מקומות"), פנדה (הדוב החביב), בארקטה (סירה קטנה),
וכמובן את יוליסיי שהוא, קרוב לוודאי, אודיסאוס.

פיז'ו
ארמנד פיז'ו, נצר למשפחת תעשיינים עשירה, הקים ב­1889 את חברת המכוניות הנושאת את שם משפחתו.
ב­1890 היו בעולם רק ארבעה יצרני מכוניות של ממש: דיימלר, בנץ, פאנהאר ופיז'ו.
פיז'ו היה בין אלה שהימרו נכון, על מנוע בערה פנימית, ונכון להיום זאת אחת החברות האחרונות בעולם שעודה בשליטה משפחתית. הדגם הראשון של פיז'ו נקרא, כמה מקורי, 1. לאחר מכן נעשה תמיד שימוש במספרים. ראשונה הגיעה פיז'ו לספרה 200, ומאז עברו למספרים בני שלוש ספרות, שהאמצעית היא תמיד אפס.
אחרי הרבה מחשבות התגבש גם "היגיון": ספרת המאות מסמלת את גודל המכונית, ואילו ספרת היחידות את הדור של הדגם. 306 היא מכונית בינונית (300), בת הדור השישי של פיז'ו, והיא הוחלפה על ידי ה­307. 
607 לעומתה היא המכונית הגדולה בת הדור השביעי. במהלך השנים התגלע סכסוך בין פורשה לפיז'ו,
כאשר היצרן הגרמני חפץ לקרוא לאחד מדגמיו 901. הצרפתים טענו שכל המספרים בני שלוש ספרות שספרת העשרות היא 0 שייכים להם. בפורשה ויתרו וכך נולדה ה­911.

קדילאק
ב­1902, כמה חודשים לאחר שהוקמה, התפרקה חברת המכוניות המשותפת לוויליאם מרפי ולהנרי פורד.
על שרידי השותפות עם פורד גייס וויליאם מרפי את הנרי לילנד, לימים אחד ממייסדי ג'נרל מוטורס.
השניים חפצו לייצר מכונית יוקרה אמריקאית, ובחרו לקרוא לחברה על שמו של המרקיז אנטוני דה לה מות' קדילאק,
אציל צרפתי שייסד ב­1700 יישוב קטן בשם דטרויט. שנה לאחר מכן הפכה גם קדילאק לחלק מג'נרל מוטורס.
כמיטב המסורת, הדגמים הראשונים נקראו באותיות, ומאוחר יותר במספרים.
לאחר 20 שנה הוצמדו כינויים למספרים, ומאוחר יותר התגבשו שמות שמזוהים עם המותג.
פליטווד, למשל, היה אחד מבוני המרכבים היוקרתיים בעבור קדילאק והפך לשם דגם.
אלדוראדו (בספרדית: "המוזהב"), עיר הזהב האגדית מתקופת כיבוש דרום אמריקה בידי הספרדים אומצה כשם דגם.
שם הדגם סביל נגזר מאזור סביליה שבספרד, ודה­ויל נגזר מתרגום לצרפתית של המושג "מכונית עירונית", לתיאור תצורת מרכב מפוארת.

קאיה
קאיה נוסדה בקוריאה כחברה לייצור אופניים. רק בשנות השישים החלה לייצר גם אופנועים, ומשנות השישים גם משאיות.
מכוניות פרטיות ראשונות יוצרו במחצית שנות השבעים, לאחר שנחתמו הסכמי ידע עם פיאט ופיז'ו, ולאחר מכן עם פורד ומאזדה. קאיה פשטה רגל והולאמה, ובאמצע שנות התשעים היתה יצרן הרכב הקוריאני הראשון שהתמוטט במשבר הכלכלי.
בעקבות התמוטטותה, נרכשה בידי יונדאי שמחזיקה בה כיום.
כאשר החל ייבוא קאיה לישראל, התחלחל היבואן המקורי מהצליל בעברית של השם.
מאז, ועדי עד, ייקרא המותג בישראל קאיה, למרות שאין קשר בין השם העברי לשם החברה KIA.
רוב הדגמים עושים שימוש בשיטת ה"כמעט­כאילו", עם נטייה מובהקת לאיטלקית: ג'ויס (כמעט כמו שמחה) וקרניבל (קרנבל). והיו גם פרייד (גאווה) וריו (על שם העיר הברזילאית), ושמות שלקוחים מעולם הצבעים ספיה, קארנס ומגנטיס ושמות עלומים כמו שומה.

רנו
לואי רנו, בן למשפחה עשירה, נחשב לכבשה השחורה לאחר שנכשל בלימודיו.
במקום להתעניין בגאוגרפיה ובלטינית, הוא פירק והרכיב את מכונית הפנהאר המשפחתית.
אבל המשחקים השתלמו בסופו של דבר, כשהמציא את מה שנחשב לתיבת ההילוכים הראשונה בעולם, וב­1898 הורכבה הרנו הראשונה. רנו הולאמה במלחמת העולם וכמעט פשטה רגל תחת ההנהלה הממשלתית.
למרבה המזל, פרץ של יצירתיות ודגמים חדשים הוציאו אותה מהברוך, ולפני שלוש שנים רכשה את השליטה בניסאן היפנית. ברנו סמלו בתחילת הדרך ספרות ואותיות את שם הדגם 4CV, אם כי לא בהכרח את הספק המכונית.
לפני מלחמת העולם השנייה השתמשו אנשי רנו גם בשמות כמו ז'ובהקאטר, דופינואז ופורגונט.
מאוחר יותר עבר היצרן להשתמש בספרה אחת או שתיים (רנו 4, 5, 16 וכולי), ולבסוף הוחלט לבחור בשמות שפשוט מצלצלים טוב לאוזן (קליאו, מגאן, סניק, לגונה).

שברולט
אם אתה צעיר ונלהב, היזהר מאנשי עסקים ממולחים.
לקח זה למד על בשרו צעיר שווייצרי בשם לואי שברולה שהיגר לאמריקה והיה לנהג מרוצים.
בשנת 1911 הוא ייסד חברה שנשאה את שמו יחד עם וויליאם דורנט, מייסד ג'נרל מוטורס ואחד מעשירי מישיגן.
בהמשך נושל שברולה והפך לפועל פשוט באחד ממפעלי הרכב בדטרויט.
דורנט מיזג את שברולט בג'נרל מוטורס בעסקת החלפת מניות, וכעבור כמה שנים הפך המותג ליצרן האמריקאי המוביל.
ההשראה לדגמי שברולט לקוחה ממספר מקורות, ובהם שמות שמצלצלים טוב (לומינה ואלרו, שהיא בעצם אולדסמוביל),
עולם החי (אימפלה), שמות שקשורים למרוצים (מונטה קארלו, מאליבו) והקאוולייר.

וכמה קוריוזים מעולם הרכב:
  שמותיהם של יצרני הרכב זכו, בעיקר באנגלית, להסתערות קריאטיבית למדי של הציבוראשר מצא בהם סימנים חדשים.
פיאט, למשל, מעצם העובדה שנוצר מראשי תיבות, ו"בזכות" תדמית העבר של אמינות מפוקפקת,
הזמין פרשנויות מתבקשות כגון: F.I.A.T = Fix It Again Tony.
ב.מ.וו, שם נוסף שנוצר מראשי תיבות ואשר מזוהה עם מכוניות של עשירים או מתעשרים, קיבל את הפירוש B.M.W = Big Money Works.
אבל גם שמות קונבנציונאליים לחלוטין מזמינים צרות, והרשימה המלאה כוללת אלפי ערכים.
פורד, מעצם היותו שם קצר, ממלא את הרשימה הארוכה ביותר, ובעקבות פרשת ההתהפכויות כתוצאה מפיצוץ צמיגי פיירסטון אף "זכה" לפירוש המצמרר ­ Flipping Over Reasults in Death (התהפכות מסתיימת במוות).

הנה כמה רעיונות מוזרים יותר או פחות עם תרגום חופשי.
אקורה ­ ACURA (מותג הפאר של הונדה בארצות הברית) A Car Under Recall Action (מכונית תחת מבצע קריאה לתיקון).
אאודי ­ Accelerates Under Demonic Influence ­ AUDI (מאיצה כאחוזת דיבוק),
בעקבות פרשה מפורסמת של האצות לא מכוונות עם אחד מדגמי אאודי)
ב.מ.וו ­ Break My Windows ­ BMW (שבור את החלונות שלי); Brings More Women (מביאה עוד נשים).
ביואיק ­ Big Ugly Import Car Killer ­ BUICK (הורגת מכוניות ייבוא גדולה ומכוערת).
פיאט ­ Failure In Automobile Technology ­ FIAT (כישלון בטכנולוגיה של מכוניות).
פורד ­ Fast Only Rolling Downhill ­ FORD (מהירה רק בירידות); Fix Or Recycle Dilemma (דילמת "לתקן או למחזר").
ג'נרל מוטורס ­ General Maintenance ­ GM (אחזקה כללית); Great Mistake (טעות ענקית).
ג'י.אם.סי ­ Good Mechanics Cry ­ GMC (זעקתם של המכונאים הטובים).
הונדה ­ Had One Never Did Again ­ HONDA (היתה לי אחת, לא עוד).
ג'יפ ­ Junky Engine Eat Parts ­ JEEP (מנוע הזבל אוכל חלקים).
קיה ­ Killed In Action ­ KIA (נהרגה בקרב); Killed In Assembly (נהרגה בעת הייצור).
מאזדה ­ Most Always Zipping Dangerously Along ­ MAZDA (רובן תמיד מקרטעות באופן מסוכן).
ניסן ­ Absolutely Nothing Nine Idiots Saying ­ NISSAN (תשעה אידיוטים לא אומרים כלום).
פונטיאק ­ Poor Old Neanderthal Thinks It's A Cadillac ­ PONTIAC (נאנדרטלים עלובים חושבים שזאת קדילאק).
סאאב ­ Swedish Automobiles Always Breakdown ­ SAAB (מכוניות שוודיות תמיד מתקלקלות).
פולקסווגן ­ Very Weird ­ VW (מאוד מוזרה).

לא חשוב באיזו מכונית אנחנו נוהגים, מה שחשוב זה לנהוג בזהירות ולשמור על החיים שלנו ושל המשתמשים האחרים בדרך.





אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה

בדידות בצמרת

  השבוע קראתי משהו בלינקדין, כאילו שאני כתבתי את זה. מדברים שם על בדידותם של המנכ"לים. אני אומנם עדיין לא מנכ"ל ורק סמנכ"ל בח...